Jubilant i dialog med tradisjonen
Det er tjue år siden Tord Gustavsen Trio gikk til topps på VG-lista med albumet «The Ground». Onsdag er jazzpianisten og bandet hans klar for Sinus med ny musikk. Både egne komposisjoner og materiale fra tradisjoner bortenfor jazzen.
Av Kjell Nordeng
Det vakte en viss oppsikt, da «The Ground» gikk til topps på VG-lista vinteren 2005. Lyrisk pianomusikk er nemlig ikke hverdagskost på den lettbeinte popens domene, men Tord Gustavsens melodisterke instrumentaljazz gjorde et sterkt inntrykk også utenfor sjangerens etablerte publikum. Etter hvert kom plata også inn på den amerikanske Billboard-lista.
"Dét var nesten litt surrealistisk, men også inspirerende. Vi hadde ikke sett de salgstallene komme, og prøvde uansett bare å spille den musikken vi selv helst vil høre, uten tanke på å tekkes noe større publikum. Sånn er det fremdeles, men det er berørende å merke at publikum virkelig går inn i musikken sammen med oss", sier Tord Gustavsen.
I dag har pianisten fortsatt med seg sin trofaste trommis Jarle Vespestad, mens Steinar Raknes trakterer bassen. Dagens trio er ansvarlig for albumene «Opening» (ECM, 2022) og «Seeing» (ECM, 2024), og det har ikke manglet på euforiske anmeldelser.
«Musikken har en stille intensitet og en subtil strenghet som gjør den virkelig unik», skrev nettstedet the jazzmann.com om «Opening».
«Hypnotiserer oss til djup kvile»
Les hele anmeldelsen på Ballade.no
Den er et «arbeid preget av fremragende spill, kontroll og åpenhet», mente jazztrail.net om «Seeing».
«Ifølge plateselskapet innevarslet basspillet til Steinar Raknes noe nytt og forførende ukjent i triouttrykket. Enig?»
«Ja og nei. Det er en indre sammenheng i den musikken jeg har skrevet og spilt i årenes løp. Noe stilmessig brudd er det ikke, men likevel har Steinars spillestil gitt musikken vår en ny energi og nye innfallsvinkler», sier Tord Gustavsen. Lokale tilhengere av mer hardtslående jazz kjenner Steinar Raknes fra samarbeidet med Valnesfjord-saksofonisten Frode Nymo i bandet Urban Connection.
Mens andre jazzmenn setter opp en meny av egne komposisjoner og låter fra jazzens standardrepertoar, velger Tord Gustavsen å ta inn religiøst pregede sanger fra Johann Sebastian Bach og kilder innen folkemusikken. Grunnen finnes i hans egen bakgrunn.
«Jeg er oppvokst med de religiøse sangene og spilte dem lenge før jeg stiftet bekjentskap med amerikansk jazz. De er mine standardlåter», sier pianisten, og legger til: «Jeg definerer mitt forhold til komposisjonene fra tradisjonen som en dialog. Det betyr at jeg kan tolke dem både med hengivenhet, motstand og kritisk egg. For meg er det avgjørende å behandle både Bachs koraller og de mer folkemusikk-pregede låtene med like deler respekt og frimodighet. Selv om jeg former dem i et instrumentalt uttrykk, forholder jeg meg både til musikken og de tilhørende tekstene. De er en del av den formidlede helheten. Dette er også låter som står godt sammen med mitt eget stoff».
«I forbindelse med den siste plata opplyste du at kutter ned på de lange improvisasjonene. Det er vel ikke akkurat et typisk jazzstandpunkt?»
«Det betyr ikke at jeg i en hver sammenheng styrer unna lengre improvisasjoner. Det avhenger av hvordan musikken utvikler seg i det aktuelle øyeblikket, enten det er i studio eller live. På «Seeing» var det snakk om å fokusere på melodiene og strukturen i komposisjonene for å finne essensen i dem. Det viktige er å gå for det essensielle, det som føles meningsfullt. Det er viktig å ikke “skravle" musikalsk, men prøve å si det som virkelig betyr noe der og da – enten det er en enkel vakker melodi, et dissonerende improvisert mellomparti, eller en groove som får bygge seg over tid", forklarer pianisten.
«Gustavsen er besjela med noe av det vakreste anslaget jeg vet om»
Les hele anmeldelsen i Nettavisen
Noen entydig forsmak på den kommende Bodø-konserten vil han ikke gi.
"Vi plukker temaer fra låtkatalogen vår spontant, og binder dem sammen med improviserte overganger og overrasker ofte hverandre med idéer. Utformingen skjer i samspillet mellom Jarle, Steinar og meg der og da”, sier han.
I 2024 ble Tord utnevnt til “årets europeiske jazzmusiker” av kritikerne i det franske jazzakademiet “Académie du jazz”. Trioen turnerer verden rundt, og gjør konserter på festivaler, jazzklubber og i konsertsaler fra San Francisco via New York og Montreal til Paris, London, Warsawa og Istanbul. Kommende onsdag kan Bodø-publikummet høre dem på Sinus
Tord Gustavsen – flygel, elektronikk
Steinar Raknes – kontrabass, elektronikk
Jarle Vespestad – trommer
Les mer om konserten her
Tord Gustavsen hjemmeside